SÄHKÖLLÄ AJAMISEN AJOKUSTANNUKSET
Pistokehybridiksi muutettu Prius säästää ajokustannuksissa merkittävästi. Ajaminen pelkällä sähköllä on reilusti yli puolet edullisempaa kuin kallistuvalla bensiinillä. 40km sähköllä ajaen maksaa reilun euron. Lisäksi käytettäessä ekologisesti tuotettua sähköä, sähköauto on myös ekologinen valinta.
KAUANKO AUTON LATAAMINEN KESTÄÄ?
Tyhjästä täyteen 10kWh akuston lataaminen kestää noin 6h.
MITEN AUTO LADATAAN?
Prius kytketään tavalliseen 10-16A sulakkeelliseen yksivaihepistorasiaan DEFA tai GALIX –lämmityspistokkeesta. Lohko- ja sisätilanlämmitin kytketään optiona toimitettavalla kauko-ohjauksella erikseen käyttöön, mikäli olosuhteet niin vaativat (Sisälämmitin vaatii 16A sulakkeen).
PISTOKEHYBRIDI PLUGIN PRIUS AJOTILAT
EV -yhdistelmätila: EV-yhdistelmätilassa sähkö on pääasiallinen energialähde muutoin kuin kovemmassa kiihdytyksissä ja reilummassa ylämäkiajossa. Polttomoottori pöyrii aina yli 65km/h tuntinopeudessa. Tällöin kulutus on noin 0.2 l/100km. (Ei Lite-versiossa 2010-2016)
Pakotettu EV -tila: Tässä tilassa sähkömoottori on ainoa käyttömoottori. Huippunopeus on 85km/h (Prius nopeusmittari näyttää 90km/h)
Yhdistelmätila: Tällä moodilla tehoa sähkömoottorilta otetaan noin puolet ja toimintasäde kasvaa puolella ja polttoaineenkulutus on noin puolet normaalista.
Hybrid Prius ajotila: Tätä tilaa käytetään kun lisäakustoa ei haluta käyttää tai kapasiteetti on liian vähissä.
MITEN MUUTETTU PRIUS KÄYTTÄYTYY KUN LISÄAKUSTON VARAUS LASKEE MINIMIRAJALLE TAI AKUT KUORMITTUVAT HETKELLISESTI LIIKAA?
EV -yhdistelmätilassa järjestelmä vaihtaa ajotilaksi yhdistelmätilan. Yhdistelmätilassa järjestelmä vaihtaa ajotilan normaali Prius ajotilaan. Pakotetussa EV -tilassa järjestelmä antaa äänimerkin ja pudottaa hetkellisesti virtaa. Mikäli ylikuormitus jatkuu tai kapasitteetti on liian vähissä pakotetussa EV-tilassa, auto on pysäytettävä ja startattava uudelleen normaaliin hybriditilaan.
MITÄ PISTOKEHYBRIDIKSI MUUNNOKSESSA AUTOLLE TEHDÄÄN?
Auton tavaratilan alle sijoitetaan lisäakusto BMS -akkuhallinnalla ja tarvittava ohjauselektroniikka, korkeajännitetekniikka ja kaapelointi. Lisäksi auton kojelautaan laitetaan pistokehybridi lisäakuston käyttöpainikkeet sekä tarvittava ohjauselektroniikka ja johdotukset.
AUTON SISÄTILAN LÄMMITYS KYLMISSÄ OLOSUHTESISSA
Priuksessa on sähkövastukset, joilla etuikkuna saadaan pidettyä normaalisti auki. Erillistä sisätilalämmitintä on tarpeellista käyttää talvella ennen ajamista lonkolämmittimen lisäksi. Kovimmilla pakkasilla auton normaali hybrikäyttö tai tehostettu hybriditila on pitää sisätilat lämpimänä.
AUTON LISÄAKUSTON KÄYTTÖ PAKKASILLA
Lisäakusto on sijoitettu lämpöeristetettyyn koteloon. Mikäli auto seisoo lataamattomana vuorokausia pakkasessa, voi akkujen lämpötila laskea pakkaselle. Tällöin ennen käyttöä auto on kytkettävä pistokkeeseen ennen akkujen käyttöä. Kylmänä järjestelmä ei anna aivan täyttä sähkötehoa heti ajon alussa ennen kuin järjestelmä hieman lämpenee. Kylmissä olosuhteissa ajomatka sähköllä ajaen voi pudota noin 20%.
AUTON TAVARATILAN MUUTTUMINEN
Auton tavaratila säilyy lähes ennallaan. Auton vararengas poistetaan ja tilalle tarvitsee hankkia paikkauspullo. Tavaratilan pohja nousee noin 3cm alkuperäisestä lisäakuston takia. 10kWh versiossa vain toinen takapenkki saadaan kaadettua takapenkin keskikonsolin takia (nelipaikkainen- rekisteröity neljälle lisäpainon vuoksi). Akuston laturi vie jonkin verran tilaa, mutta sen voi tarvittaessa nostaa
autosta pois.
KÄYTTÖTILAPAINIKKEET
Plug-in pistokehybridiominaisuus saadaan kytkettyä helposti päälle pääkytkimestä. Normaalisti järjestelmä pidetään aina kytkettynä. Ajomoodin valinta tapahtuu auton normaalista EV-painikkeesta tai erillisestä moodipainikkeesta. Lyhyt painallus vaihtaa EV-tilan ja tehostetun hybriditilan välillä, pitkä painallus siirtää auton pakotettuun täyssähkötilaan. Lisäakuston kapasiteettiä voi tarkkailla Priuksen infonäytöltä, missä normaalisti näkyy auton vakioakun tila (Prius GEN2).
KUINKA PALJON MUUNNETUN PRIUKSEN SÄHKÖMOOTTORI ANTAA TEHOA?
Priuksen ajosähkömoottori / regen toimii yli 300V jännitteellä. Sähkömoottorin maksimiteho on yli 60HV, mutta Priuksen sähkömoottorin ohjain joka siirtää tehoa akustolta sähkömoottorille, antaa tehoa moottorille maksimissaan noin 35HV/25kW. Koska sähkömoottorin vääntö on parempi kuin polttomoottorin, suora tehovertailu ei ole järkevää. Muutossarjallamme muutettu prius liikkuu 100km/h tasamaastossa. Isommassa ylämäissä ja ripeämmissä kiihdytyksissä polttomoottori saadaan tarvittaessa avuksi EV -yhdistelmätilassa.
LISÄAKUSTON KESTOIKÄ
- Lisäakuston elinikäodote riippuu ajomatkoista ja sitä ei voida tarkkaan määrittää. Jos akusto ajetaan aina lähes tyhjäksi, akut vanhenevat nopeammin. Siksi isompikapasiteettinen akusto kestää pidempään. Akuston elinikänä pidetää sitä kun ilmoitettu kapasiteetti on laskenut 80%:iin. Akuston voi tarvittaessa päivittää uuteen ja vanhat kierrättää esim. aurinkovoimakäyttöön, mikäli akuston kapasiteetti on laskenut liikaa alkuperäisestä. Tulevaisuudessa on odotettavissa tehokkaampia akkuja, jolloin sähköllä kuljettua ajomatkaa on mahdollista kasvattaa.
VOIKO MUUNNOKSEN TEHDÄ PRIUS V, AURIS HYBRID TAI MUILLE TOYOTA HYBRID MALLEILLE?
- Toistaiseksi muunnoksen voi tehdä normaali Priukselle vm. 2004-2009 ja Lite-muunnoksen Priukselle vm. 2010-2015 . Tutkimme mahdollisuutta muuttaa myös muita Prius malleja ja tiedotamme sivuillamme mikäli se mahdollistuu.